Jak manipuluje kolor?

Badania pokazują, że klient w ciągu 90 sekund wyrabia sobie zdanie na temat danej rzeczy. Okazuje się, że 60-90% opinii powstaje ze względu na kolor. A ponad 65% klientów podczas wyboru produktu uważa kolor za najistotniejszy element motywujący do zakupu. Oprócz tego, prawie 80% rzeczy podoba nam się ze względu na… kolor.

W marketingu i biznesie istnieje wiele sposobów na manipulację. Należy do nich między innymi ułożenie produktów na półkach sklepowych, ale i dobór kolorów etykiet, napisów i logotypów.

Nie bez powodu IKEA ma żółty napis. Dzięki niemu chcą pokazać, że klientów czeka miła atmosfera, a w domu zapanuje szczęście, luz i ciepło. Podobnie z Allegro, które wybrało pomarańcz, żeby kojarzyć się z otwartością i przedsiębiorczością.

To co, czas odkryć wszystkie karty?

W wielu miejscach pojawia się czerwień, która powoduje u nas możliwość szybkiej reakcji na sytuację, przy niej stajemy się impulsywni. Wzmaga u nas namiętność, pasję i siłę. Często czerwony jest używany w logach spożywczych firm i restauracji, ponieważ przyspiesza nam metabolizm i zwiększa apetyt. Przykłady? McDonald’s, KFC, Pizza Hut, DaGrasso…

red-coffee-cup-mug

Co ciekawe, badania pokazują, że czerwony źle wpływa na naszą naukę. Wynika to ze skojarzenia: czerwony – niebezpieczeństwo, którego podświadomie unikamy.

Z kolei żółty sprawia, że zyskujemy energię, luz, chęć do działania, ale i apetyt. Często jest kojarzony ze słońcem i ciepłem. Pozytywnie wpływa na myślenie, kojarzenie i zapamiętywanie. Ale nie u wszystkich… U małych dzieci może powodować częstszy smutek, a nawet płacz. W marketingu, często jest używany w sklepach spożywczych i dziecięcych, zapewniając rodziców, że dziecko z ich zabawkami będzie szczęśliwe.

Podobnie jak żółty i czerwony, pomarańczowy wpływa na nasz apetyt i energię. Często kojarzony jest z młodzieżą, otwartością i przyjaźnią. Ale też z przedsiębiorczością i nieodpowiedzialnością. Jest to zdecydowanie kolor, który zwraca naszą uwagę. Nawet bardziej niż czerwony.

Zielony jest uznawany za najbardziej odprężający kolor. Pierwsze skojarzenia wiążą się z naturą, harmonią i świeżością. Ale i z bezpieczeństwem i zdrowiem. Dzięki czemu, zieleń najczęściej wybierają firmy bezpośrednio związane z bezpieczeństwem i zaufaniem człowieka. W XV wieku większość panien młodych wybierało go jako kolor swojej sukni.

business-model-woman-message

Badania pokazały, że wpatrywanie się w zielony kolor, zmniejsza zdenerwowanie i stres. A pracownicy z zielonymi uniformami rzadziej cierpią na bóle brzucha.

Podobnie odprężające działanie ma niebieski. A oprócz tego kojarzy się ze stabilizacją, prawdą, mądrością i czystością. Prawie nigdy nie jest stosowany do promowania jedzenia, ponieważ niebieska woda gasi pragnienie i tłumi apetyt. Za to bardzo często wybierany jest jako kolor ścian w biurach, ponieważ pobudza naszą produktywność.

Okazuje się, że najlepiej prestiż i zamożność podkreśla… szary. Apple i większość marek samochodów nie przypadkowo właśnie ten kolor wybrała w swoich logach. Podobnie jak czarny, kojarzący się przede wszystkim z elegancją i przywództwem. I biały, symbolizujący czystość i władzę.

black-and-white-apple-desk-macbook-pro

Brąz jako symboliczna ziemia i drewno, powoduje w nas ciepłe poczucie stabilności, komfortu i bezpieczeństwa. Oprócz tego, naturalność kojarzona z drzewami sprawia wrażenie surowości i ciężkiej pracy.

Kolory mają to do siebie, że inaczej wpływają na nasze samopoczucie, a jeszcze inaczej wpływają na innych ludzi kiedy mamy je na sobie. Pisałam o tym tutaj.Maja Puente podpis